Gebeurtenissen 1950

Onderzeeer Truculent geramd door Zweedse tanker

 

 

15 januari 1950 - In de monding van de Theems werd de Britse duikboot Truculent geramd door een Zweedse tanker. Van de 79 opvarenden kwamen er 64 om het leven.

De duikboot was voor het eerst in gebruik genomen op 12 september 1942 en heette sinds 31 december van dat jaar Truculent. De 90 meter lange onderzeeër lag in de monding van de Theems na afloop van een missie. Aan boord waren 61 bemanningsleden en 18 technische medewerkers.

De Divina, een Zweedse tanker, was speciaal uitgerust met ijsbrekers en had de onderzeeër niet gezien. De bemanningsleden van de onderzeeër konden wel uit de Truculent komen, maar verdronken bijna allemaal in het ijskoude water, dat tevens een zeer sterke stroming had.

 

Brink Express Co. overvallen

 

17 januari 1950 - Zeven mannen overvielen het Brink Express Co. hoofdgebouw in Boston, waarbij ze een buit maakten van meer dan $ 1.200.000,- in contanten en $ 1.500.000,- in cheques en aandelen.

Brink Express Co. was een waardetransportbedrijf en het hoofdkantoor was gevestigd aan Prince Street 165 in Boston. Om 18.55 uur liepen zeven mannen, gekleed in bewakersuniform, met maskers op, handschoenen aan en speciale schoenen, het gebouw binnen. Ze hadden sleutels weten na te maken en verrasten de vijf bewakers. Nog geen 30 minuten later liepen de mannen met de enorme buit naar buiten.

Uiteindelijk bleek dat een aantal van de mannen het gebouw al vaker binnen was geweest om de sleutels te kunnen kopiëren. Het bleek ook dat elf mannen aan de overval meededen. De voorbereiding duurde meer dan twee jaar.

Het was de grootste overval uit de Amerikaanse geschiedenis. De geschatte kosten die de FBI maakte om de zaak te onderzoeken en uiteindelijk alle nog levende daders op te pakken was $ 29.000.000,-. De verdachten werden vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs.

 

Chicago Transit Authority tram verongelukt

 

25 mei 1950 - De tram van de Chicago Transit Authority, de Green Hornet PCC, nummer 7078, verongelukte doordat het onder een overstroomd viaduct reed. Er kwamen 33 mensen om het leven.

Door een wolkbreuk was het viaduct, waar de tram doorheen moest, volgelopen met water. Door een fout van de bestuurder of door een verkeerde wisselstand reed de tram met 50 kilometer per uur op het viaduct af.

De tram reed met deze snelheid in het water en werd daardoor in het water gelanceerd. De tram schoot van de rails, richting een vrachtwagen die benzine vervoerde en knalde daar tegen aan. De aanrijding veroorzaakte kortsluiting en vervolgens een grote brand. Veel inzittenden konden niet ontkomen aan de vlammenzee en overleefden het tramongeluk niet.

Atlete Foekje Dillema levenslang geschorst

13 juli 1950 - De Nederlandse hardloopster werd op het station in Utrecht geconfronteerd met de uitslag van een seksetest, die uitwees dat ze een man was. Ze werd voor de rest van haar leven geschorst.

De atlete was samen met het Nederlandse team op weg naar een wedstrijd in Frankrijk. Ze werd naar huis gestuurd en mocht nooit weer meedoen aan atletiekwedstrijden in binnen- en buitenland. 

Op 20 augustus 1949 had Dillema furore gemaakt door in Londen zowel de 100 meter als de 200 meter sprint te winnen. Fanny Blankers-Koen was die dag afwezig, maar de tijden waren indrukwekkend. Ook indrukwekkend was haar lichaamsbouw, groot en sterk en volgens sommige had ze stoppels op haar kin, waarna de geruchtenstroom op gang kwam.

Na een seksetest ontdekte men dat ze meer X-chromosomen had, dan de vrouwelijke Y-chromosomen. De KNAU aarzelde niet een schorste haar voor het leven. Haar records werden uit de boeken gehaald. 

Na haar dood eind december 2007 werd een DNA-test gedaan en ontdekte men dat ze inderdaad een zeer zeldzame verhouding van x- en y chromosomen had, maar dat ze ten onrechte was geschorst.

Boze tongen beweerden dat Jan Blankers, de man van Fanny Blankers-Koen achter het schandaal zat om zijn vrouw te beschermen. De twee vrouwen Fanny en Foekje liepen nooit tegen elkaar in een wedstrijd.

 

Tibet binnengevallen door China

 

17 november 1950 - Het Chinese Rode Leger viel het slecht voorbereide en minimaal bewapende Tibet binnen. De Verenigde Naties wilden China niet dwarszitten en besloten niks te doen.

Voor China was de belangrijkste reden om Tibet binnen te vallen dat ze terugwilden naar de situatie voor 1911. In dat jaar brak er een burgeroorlog uit in China. Men dacht tevens dat het een strategische zet was om te voorkomen dat de Verenigde Staten zich in Tibet gingen vestigen.

Tibet gaf in reactie op de binnenval de macht aan de slechts 15-jarige Dalai Lama. Hij zorgde ervoor dat op 23 mei 1951 een verdrag getekend werd, waarin stond dat Tibet voortaan een integraal deel zou worden van China, waarbij de Dalai Lama slechts een klein gedeelte van zijn macht zou behouden.

Vanaf 1956 nam de onrust in Tibet echter weer toe.

 

 

 

 

 

 

 

 

Eene Haagse rechercheur bekijkt een cadillac uit 1950, een deel van de kostbare buit die onlangs in beslag werd genomen na het oprollen van een bende zware criminelen. Ook een sleepboot, twee Rolls Royce's en zeven andere dure auto's, vuurwapens, 2 ton aan baar geld, 100 kilo haje en twee snelle rubberboten behoorden tot de onrechtmatig verkregen bezittingen van de criminele organisatie, waarvan alle leden werden aangehouden. De politie werkte twee jaar aan de zaak.

 

 

 

 

 

 Amerikaanse tanks trekken noordwaarts over een rivier.Op 25 juni 1950 werd Zuid-Korea door Noord-Koreaanse troepen binnengevallen. Daarop besluit de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties tot militaire steun aan Zuid-Korea. Uiteindelijk bestond die militaire steun uit een troepenmacht waaraan naast troepen van de Verenigde Staten nog vijftien landen deelnamen: Ook een Nederlands detachement bestaande uit vrijwilligers neemt deel aan de oorlog in Korea. De Amerikaanse generaal Douglas MacArthur wordt benoemd tot bevelhebber

 

 

 

 

 

 

Een landelijke gelegen boerderij wordt omringd door tanks die brandstof en munitie innemen. De oorlog tussen de troepen van de VN en Noord Korea en China duurde van 1950 tot 1953. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Onder veel belangstelling wordt het ponton Phoenix naar zijn plek gesleept om de dam te dichten.Ter verdere beteugeling van de invloed van de zee in het benedenrivierengebied werd in 1950 de Brielsche Maas afgedamd, waarbij veel intergetijdengebied verloren ging.

 

 

 

 

 

 

 

ANWB-wegenwachter probeert gestrande koe weer op gang te krijgen. Dit gebeurde tijdens de openingstocht ter gelegenheid van de uitbreiding van de dienst van de Wegenwacht in Zeeuws-Vlaanderen, 18 mei 1950. Diverse motoren en auto's van de Wegenwacht

 

 

 

 

 

 

 

Wederopbouw Nederland. Nieuwbouwwijk te Den Helder, 19 januari 1950. De marine-basis Den Helder heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog ernstig geleden. De nieuwe wijken die verrijzen bestaan grotendeels uit montagewoningen 

 

 

 

 

 

 

 

25-09-1950 - Sir Alexander Fleming in de Italiaanse fabriek waar penicilline wordt geproduceerd. In september 1928 ontdekte Fleming bij toeval dat in de buurt van een bepaalde schimmel, die per ongeluk bij één van zijn bacteriekoloniën was gekomen, geen bacteriën groeiden.


Fleming maakte een filtraat van de schimmel en vond dat het vele soorten bacteriën kon doden, terwijl het op proefdieren geen merkbaar nadelige werking had. In een wetenschappelijke publicatie in 1929 noemde hij de stof penicilline. In 1945 kreeg hij de Nobelprijs.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Rijen DAF 600's stonden klaar voor transport. Jaren 50.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De internist dokter Scherpbier in de röntgenkamer van het Sint Jozefziekenhuis in Kerkrade.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opname uit stap-voor-stap fotoserie van vrouw die van een ronde bijzettafel (salontafel), een half-rond tafeltje voor in de hal maakt. Eerste stap: salontafel doormidden zagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Nozems hangen voor de deur van kruidenier De Pijl op de hoek van de Palmdwarsstraat en de Willemsstraat in de Jordaan in Amsterdam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De laatste stoomtrams

 In de loop van de jaren 1950 werden in Nederland de laatste stoomtrams opgeheven. Het passagiersvervoer werd overgenomen door autobussen en het goederenvervoer door vrachtwagens. Bello behoorde tot één van die laatste stoomtrams in ons land en is waarschijnlijk de bekendste. Maar in 1955 was het ook voor deze tram einde verhaal.

Voor her jaar 2007 is de themamaand weer afgelopen, maar wie Bello nog een keer wil meemaken is er goed nieuws. De Museumstoomtram Hoorn - Medemblijk is voornemens de Themamaand "Met Bello naar Bergen aan Zee" de komende jaren te herhalen. Eén van de dagelijkse stoomtrams wordt dan getrokken door locomotief 7742 van de Nederlandsche Spoorwegen, die tot 1955 de trams naar Bergen aan Zee reed. Er zijn films en foto's van deze roemruchte tram te zien en er worden rondleidingen georganiseerd langs het overige materieel van de tramlijn Alkmaar - Bergen aan Zee, dat bij de Museumstoomtram aanwezig is

 

 

1950: De medische faculteit vindt haar oorsprong in de Stichting Klinisch Hoger Onderwijs, die dit jaar is opgericht. Deze stichting heeft tot taakdoctorandi van de medische faculteiten elders in het land op te leiden tot arts.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bakkers

Rotterdam 1950

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een Packard Super DeLuxe uit 1950 met een carrosserie van de Gebroeders Visser uit Leeuwarden van het Hoofdbestuur van het Nederlandse Rode Kruis (let op het Zuidhollandse kenteken) op de Boulevard van Scheveningen. (Bron: Collectie K.J.J. Waldeck, De Wijk|NRK 15302)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het interieur van een Packard Super DeLuxe uit 1950 met een carrosserie van de Gebroeders Visser uit Leeuwarden van het Hoofdbestuur van het Nederlandse Rode Kruis op de Boulevard van Scheveningen. (Bron: Collectie K.J.J. Waldeck, De Wijk|NRK 15304)